. Сайт школи - Сторінка практичного психолога
 
Шарківський НВК "ЗОШ І-ІІ ст.-д/с"
Понеділок, 25.09.2017, 03:35
ГоловнаРеєстраціяВхід Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту

Годинник

Погода

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 63

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Поради для батьків "Як розвивати логічне мислення дитини?"

Розвиток у дітей логічного мислення - це одне з найважливіших завдань сучасної освіти. Уміння мислити логічно - необхідна умова успішного засвоєння навчального матеріалу, розвитку інтелекту особистості. Але зусиль школи не достатньо для вирішення цього завдання, потрібно, щоб і батьки розуміли всю значимість розвитку логічного мислення у дітей.

Пропоную декілька простих порад як розвивати логічне мислення дитини в сім'ї.

1)   Заохочуйте дитину висловлювати свої судження, давати оцінку подіям, будувати припущення. Навчившись думати логічно, дитина почне діяти так само. Почніть фразу, а дитина нехай її завершить. Наприклад: «Машина може їхати, тому що ...», «На вулиці тепло, тому що ...», «Якщо порізати палець, то ...»

2)   Грайте в шахи. Ця гра, історія якої налічує кілька тисяч років, вчить не тільки розвивати логіку, але і розробляти стратегію, бути терплячим, уважним, вгадувати кроки суперника й аналізувати ситуацію.

3)   Купіть збірник цікавих завдань. Вирішувати їх буде цікаво і дорослим, і дітям. Крім задачок на розвиток логічного мислення, існують також завдання з підступом, де рішення, яке першим приходить на думку, навряд чи виявиться правильним. Корисними будуть і задачі з сірниками.

4)   Тренуйтеся складати логічні ланцюжки. Попросіть дитину намалювати коло, квадрат, трикутник, а потім повторити таку послідовність геометричних фігур кілька разів. Слідкуйте за тим, щоб дитина не порушувала задану послідовність.

5)   Приділіть увагу математичним іграм і задачам. Логіка і математика тісно пов'язані між собою, опанувавши однією наукою, дитина неодмінно опанує й іншу. Рішення задач на відповідність, проходження лабіринтів, складання логічних ланцюжків також сприяє розвитку логічного мислення.

6)   Попросіть дитину розкласти в певному порядку картинки, на яких зображені дії одних і тих персонажів. Це можу бути фрагменти знайомої казки або просто набір сюжетів, в яких простежується чітка логічна послідовність.
Зверніть увагу!
     Не змушуйте дитину займатися, якщо вона не в дусі, у неї поганий настрій.  Відкладіть рішення головоломок і цікавих завдань до тих пір, поки у дитини не з'явиться настрій та бажання займатися.

     Для розвитку логічного мислення дитини потрібні систематичні заняття, підбір різних за складністю завдань, робота «від простого до складного».

ЗАПОВІДІ ПІДЛІТКАМ ЩОДО ВИХОВАННЯ БАТЬКІВ


1. Виявляй увагу. Цікався, як почуваються батьки, як справи на роботі і т. ін. Чим ти доросліший, тим більше батьки переживають уявне та явне віддалення від сім’ї. Вони бояться стати непотрібними. Тож іноді їхні нав’язливі питання і «приставання» - всього лише засіб звернути на себе увагу. Приділяй бесідам з батьками півгодини на день. Вони будуть сприймати тебе як джерело тепла. А уважній, турботливій людині важко в чомусь відмовити. Отже, твої зусилля не будуть марними.

2. Розпитуй «предків» про їх минуле. Люди люблять подорожувати в минуле. Вони будуть вдячні тобі за приємні відчуття. Крім того, ти можеш дізнатися багато несподіваного. Із здивуванням відкриєш, що у твоїх «предків» були схожі проблеми. Може їхній досвід стане у пригоді.

3. Створюй атмосферу довіри. Розповідай про себе. Ти маєш право на особисте життя. Зовсім не обов’язково викладати все, як на сповіді. Але якщо ти будеш мовчати, як партизан під час допиту батьки можуть уявити, що ти великий грішник. І спробують обмежити твою свободу. А ти ж цього не хочеш?

4. Руйнуй їхні страхи. Батьки вухом-оком знають про жахи із сучасного молоддю. Якщо ти познайомилась із хлопчиком і не поспішаєш познайомити його з батьками, мама вважає, що він – нахабний обманщик. Якщо ти займаєшся накачуванням м’язів в якомусь підвалі, можеш бути впевнений: при слові «підвал» батьки точно знепритомніють! У них асоціації прості: «пляшка», «наркотики», «розпуста». Познайом домашніх з друзями. Запроси батька сходити з тобою у вихідний до «тренувального» залу. Хай твої рідні переконаються: нічого дурного тут немає! А якщо ви не можете посвятити їх у щось, подумайте добре: може, це і справді недостойне заняття?

5. Допомагайте батькам формувати їхній батьківський образ як образ реального вихователя, якому можна довіряти. Для цього підкладайте їм зразки сучасної літератури про підлітків – особливо американських авторів. Там багато пишеться про свободу, самовиховання, про права особистості. Запрошуйте їх до психологів – це теж народ прогресивний у плані розв’язання проблем і конфліктів.

6. Доводьте, що ви «не один такий». Хай мама і тато переглядають з вами молодіжні передачі, читають музикальні дайджести, молодіжні журнали, слухають музику.

7.  Метод дистанційної консультації допоможе розв’язати проблему або прийняти рішення. Під час вечері ненав’язливо розкажіть про свого друга чи подругу, які потрапили у скрутне становище. Попросіть поради. Скоригуйте свою поведінку згідно з почутим. Майте на увазі, що батьки легше поставляться до проблем ваших друзів, ніж до ваших. З ними батьки впораються з легкістю, згадають, як самі були молодими, на яких помилках вчились…За чужу дитину не так соромно і боляче, як за свою. Так що можете скористатися цим під час розв’язання справжніх проблем своїх друзів. Побачите, як стане у пригоді їхній досвід, знання життя. І в той же час вони будуть горді довірою молоді. Звикнувши виступати в ролі «всерозуміючого Будди» для сина чи доньки, вони у важку хвилину будуть готові піти назустріч і вам. Не виходити ж з образу!

8. Якщо ви хочете попросити про щось важливе для вас, не треба зненацька обрушувати цунамі чи кидати цеглину на голову з даху! Готуйте все заздалегідь, потихеньку, краплинками. Не одразу: «Тату, мені потрібна електрогітара!» А раніше, місяця за два, почніть знайомити батька із тонкощами вашого захоплення. Доведіть, що це все «по-серйозному». Це стосується не тільки музики.

9. Не вимагайте самостійності – виявляйте її. Як вам можуть довірити вирушити у подорож, якщо ви вдома «забуваєте» застелити ліжко і не вмієте приготувати навіть яєчню? Як вас можуть відпустити на вечірку до 23.00, якщо ви не в змозі вчасно прийти зі школи? Доведіть справами, що ви – доросла, достойна довіри людина. Тримайте своє слово. Домовтесь: «Буду о 9.00», прийдіть за дві хвилини до дев’ятої, - мама буде щаслива. Візьміть на себе частину домашніх обов’язків добровільно. Спробуйте підробити, щоб придбати модний одяг, замість того, щоб вимагати його від батьків.
        Якщо людина поводиться як доросла, до неї і ставляться відповідно.

        Дорогі друзі!
        Спробуйте застосувати ці дев’ять заповідей на практиці.
        Не мине й півроку, як замість звичного: «Я вже втомилась від твоїх вибриків! Це горе, а не дитина!» - ви почуєте: «Ні, ні, у мене немає жодних проблем з моїм чадом. У нас повне взаєморозуміння! У мене золота дитина!»

 

Тест для батьків

ТЕСТ «КОРОТКО ПРО СТОСУНКИ З ДИТИНОЮ»

Разом із членами своєї сім'ї знайдіть ті висловлювання, які часто вживаєте у спілкуванні з дітьми.

Скільки разів можна повторювати одне й те саме?

4

Я хочу вислухати твою думку

2

Ти мені завжди допомагаєш. Що б я без тебе робила(в)?

2

І в кого ти такий(а) удався(лася)?

2

У тебе справді хороші друзі

2

Я завжди можу покластися на тебе

2

І де ти взявся на мою голову?

4

І де тільки ти знаходиш собі таких друзів?

4

Скільки вовка не годуй, а він у ліс дивиться

4

Моя красуня (мій красень)

2

А як би ти вчинив у такій ситуації?

4

Інші діти, як діти, а ти?

4

Який ти в мене відповідальний(а)

2

Ну й розумний(а) ти в мене

2

Не можна бути таким(ою) нетямущим(ою)

4

Молодець! Я б так красиво не зробила(в)

2

Дурнем був, дурнем є, дурнем і залишишся

4

Про що ти лише думаєш?

4

Ти знову неуважний(а)

4

Я в тобі впевнений(а)

2

 

Підрахуйте загальну кількість балів і знайдіть відповідь. Про­аналізуйте одержану інформацію.

21—24 бали. Ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з дитиною сприяють ста­новленню її особистості.

33—36 балів. Ви непослідовні у взаєминах із дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди відверта. її розвиток визначають здебільшого випадкові обставини.

39—42 бали. Вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет залежить більше від випадку, ніж від вас.

Як відповісти на дитячий шантаж

Сльози

На вашу заборону або відмову дитина починає ридати. Ну й нехай поплаче. Самі зберігайте мовчання й самовладання. Якщо підліток в істериці викрикує брутальності — підіть в іншу кімнату й зачиніть за собою двері. Обговорювати проблему починайте лише після того, як він заспокоїться.

Погрози

«Я піду з дому», «Я взагалі покину школу!» — загрожує вам підліток у відповідь на ваші вимоги. Ніколи не говоріть: «Іди» або «Кидай». Не починайте також дебатів на тему: «А де ти будеш жити?» або: «І що ж ти будеш робити?», не висміюйте підлітка. Просто зітхніть і спробуйте всоте привести логічні аргументи, чому дитина має робити те, що ви хочете.

Спекуляції

«Ти просто мене не любиш!». Одразу хочеться нагадати своїй дитині, що, народивши її в муках, ви провели сотні безсонних ночей біля її ліжка, купували кращі іграшки й витратили купу грошей на те, щоб вона виросла здоровою і розумною. Ось вона, чорна невдячність! Стоп! Так нічого не вийде... Посваритеся, і більше нічого. Просто відмахніться: «Не говори дурниць!» — і забудьте про ці слова. Обговорюйте лише причину вашої відмови.

Майбутній першокласник: як оцінити готовність до школи.

Підготовка до школи

  

·         Що таке навчальна мотивація

·         Як оцінити готовність до школи

·         Як вибрати школу для майбутнього першокласника

Що таке навчальна мотивація

Чому за психологічними нормами слід віддавати дитину в перший клас у сім років? У шість-сім років у дітей відбувається перехід мотивації ігрової діяльності на навчальну. Готовність до школи виражається не в тому, що ваша дитина розумна, а в тому, що у неї сформована навчальна мотивація.

Навчальна мотивація — це складна комплексна система, утворювана мотивами, цілями, наполегливістю, реакціями на невдачі і установками учня. У школі на першому плані стоїть здобуття знань. Тому якщо у дитини не сформована навчальна мотивація, їй доводиться досить складно.

У кожної дитини мотивація формується своя. У когось це буде навчання заради успіху, комусь сподобається отримувати нові знання, хто буде навчатися, тому що цього вимагають батьки. Навчальна мотивація формується не сама собою — без участі батьків одній дитині її сформувати важко.

На консультації психолог запитує у дитини, що таке школа. Малюк пояснює, що це місце, куди ходять вчитися і отримувати хороші оцінки. «Які оцінки?» — «П’ятірки, звичайно!». Все зрозуміло. Потім випливає інше питання: що дитина буде робити після того, як закінчить школу? Той відповідає, що піде в інститут. А що таке інститут? Виявляється, дитина не знає значення цього слова.

Займаючись формуванням навчальної мотивації, батькам важливо знати: 7-річна дитина не в змозі зрозуміти дорослі цінності, такі як інститут і освіта взагалі. Вона повинна знати те, що їй важливо на сьогоднішній день. Наприклад, якщо дитині подобається дізнаватися про сузір’я і планети, то батьки можуть сказати: «У тебе буде більше знань про зірки і планети, коли ти підеш у школу».

Як оцінити готовність до школи

Існують дві складових готовності дитини до шкільного навчання. Одна з них — інтелектуальна розвиненість. Це вміння читати, рахувати, сприймати нові знання. Друга складова — психологічна готовність дитини до школи.

На психологічну готовності до школи хочеться звернути увагу батьків. Шкільне навчання — тривалий і досить жорсткий процес зі своїми особливостями і правилами. І дитина повинна бути готова до нього. Якщо ваша дитина відвідувала дитячий садок, то деяке уявлення про те, що буде відбуватися в школі, у неї вже є. І все одно школа сильно відрізняється від дитячого садка.

Психологічна готовність до школи — це комплексний показник, що дозволяє прогнозувати успішність або неуспішність навчання першокласника. Психологічна готовність включає в себе не тільки наявність навчальної мотивації і певний рівень інтелектуального розвитку дитини, але і наявність довільної поведінки, що дозволяє учневі виконувати вимоги вчителя.

У школі слабкий розвиток довільної поведінки виявляється в тому, що дитина:

·         не слухає вчителя на уроках, не виконує завдань;

·         не вміє працювати за правилами;

·         не може працювати за зразком;

·         порушує дисципліну.

Така дитина заважає учителеві проводити урок. Від її поведінки страждає і вона сама, і інші учні в класі. Проявляється це як на уроках, так і на перервах. І якщо на початку навчання до таких дітей відносяться досить поблажливо, то до кінця першого і початок другого класу така поведінка стає проблемою і для дитини, і для батьків, і для вчителя. У дитини складається негативне враження про школу, тому що її постійно осмикують і роблять зауваження.

Що стосується рівня інтелектуального розвитку дитини, то це не лише вміння писати, уявляти, складати, але і вміння узагальнювати. Від процесу узагальнення залежить здатність до навчання дитини. Навчання включає в себе два етапи. Перший — це засвоєння нових правил роботи, таких як рішення задач, вміння писати букви. Другий етап — перенесення засвоєних правил на аналогічні завдання. Другий етап неможливий без уміння узагальнювати.

Цей рівень обов’язково тестується шкільними психологами і педагогами, коли вони перевіряють готовність дитини до школи. Справа в тому, що процес узагальнення формується у дітей в різний час: у когось раніше, у когось пізніше. Якщо віддати дитину у школу раніше, ніж процес узагальнення буде сформовано, то вона може виявитися безрезультатними учнем.

Якщо вам категорично не рекомендують віддавати дитину в перший клас, варто уточнити, в чому суть проблем і чи можна їх вирішити. Буває, що батьки віддають дитину вчитися всупереч думці педагогів і шкільних психологів. У першому класі проблеми ще не так помітні, так як у всіх дітей йде адаптація. Під час першого року навчання зараз використовується вербальна система, тому труднощі стають помітнішими у другому класі. Однак коли вони виявляться, вирішувати їх буде набагато важче.

Як вибрати школу для майбутнього першокласника

У початкової школи є дуже важлива функція — прищепити дитині потяг до отримання знань, прагнення пізнавати нове. В цілому у всіх початкових школах вчать писати, читати, рахувати, розповідати вірші. І не важливо, за якою програмою буде займатися дитина, — базові навички будуть закладені. І навпаки: якщо в початкових класах у дитини не сформується навчальна мотивація, не з’явиться прагнення вивчати і закріплювати нове, то зовсім не важливо, з яким нахилом буде шкільна програма.

 

Адаптація дитини до шкільного навчання

 

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

Що ускладнює адаптацію дитини до нових умов навчання?

1. Протиріччя та неузгодженість вимог різних педагогів. До школяра вперше ставлять багато вимог. І він повинен навчитися враховувати ці вимоги, співвідносити їх одне з одним, долаючи пов’язані із цим труднощі, тому що ці вміння необхідні у дорослому житті.

2. На п’ятикласника обрушується потік інформації, насичений термінами, незрозумілими словами. Вихід простий: поясніть дитині, що неповне, неточне розуміння слів нерідко лежить в основі нерозуміння шкільного матеріалу і в зв’язку з цим необхідно звертатися до довідників, словників.

3. У п’ятому класі багато дітей відчувають самотність, тому що улюбленої першої вчительки немає поруч, а класному керівникові часто не вистачає часу приділяти їм увагу В тій же мірі. А інші «шаленіють» від свободи та носяться по всій школі, задираючись навіть до старшокласників. Дорослим у цій ситуації важливо зрозуміти, що все це — природні переживання, які необхідні для розвитку школяра, бо вони допомагають йому стати дорослим.

Якщо відчуваєте, що адаптація затягується, зверніться до шкільного психолога.

Ми маємо стати більш уважними, доброзичливими, таким чином допомагаючи школяру освоїти цю позицію.

 

Як забезпечити гармонійне навчання дитини?

У цьому періоді батькам можна скористатися рекомендаціями фахівців Філадельфійського дитячого центру по забезпеченню «гармонії між домашнім та шкільним життям дитини»:

1. Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи.

Кожного тижня вибирайте час, вільний від домашніх справ, та уважно розмовляємо з дитиною про школу. Запам’ятовуйте окремі імена, події та деталі, які дитина сповіщає вам, використовуйте їх у подальшому для того, щоб розпочати подібні бесіди про школу. Обов’язково запитуйте вашу дитину про його однокласників, справи у класі, шкільні предмети, педагогів.

2. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми.

Навіть якщо немає особливих причин для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз у два місяці. Під час бесіди виразіть своє прагнення покращити шкільне життя дитини.

Якщо між вами та вчителем виникають серйозні розбіжності, докладіть усіх зусиль, щоб мирно розв’язати їх, навіть якщо доведеться спілкуватися для цього з директором школи. Інакше ви можете випадково поставити дитину у незручне положення вибору між відданістю вам і повагою до свого вчителя.

3. Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та заохочень.

Знайте програму та особливості школи, де навчається ваша дитина. Вам необхідно знати, яке шкільне життя вашої дитини, та бути впевненим, що вона отримує гарну освіту. Відвідуйте всі заходи та зустрічі, які організують для батьків, використовуйте будь-які можливості, щоб дізнатись, як ваша дитина навчається та як її навчають.

4. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі.

Встановіть разом із дитиною спеціальний час, коли слід виконувати домашні завдання, і слідкуйте за виконанням цих установок. Це допоможе вам сформувати хороші звички до навчання. Продемонструйте свій інтерес до цих завдань та впевніться, що в дитини є все необхідне, щоб виконати їх найкращим чином. Але якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов’язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх.

5. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.

З’ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім встановіть зв’язок між її інтересами та предметами, які вивчають у школі. Наприклад: любить фільми — купіть книгу, по якій поставлений фільм, так виникне любов до читання; любить гратися — купуйте довідники, так виникне прагнення дізнаватись про що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності,

6. Особливі зусилля прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли у шкільному житті дитини відбуваються зміни.

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

1. Допомагайте школяру у навчанні, домагайтеся, щоб він досконально зрозумів навіть найдрібніші деталі виконання важкого завдання. Хай навіть дитина виконає одне-два подібних завдання і детально пояснить, що та як вона робить.

2. Розвивайте увагу, мислення та пам’ять дитини, грайте з нею в ігри на розвиток спостережливості (у розвідників, мисливців, індійців на полюванні тощо), вирішуйте посильні головоломки, розв’язуйте кросворди, шаради. Робіть усе це якомога частіше.

3. Розвивайте волю дитини, привчайте її до режиму дня, емоційно забарвлюйте її навчальну діяльність, але не перестарайтеся, інакше може виникнути так зване «емоційне стомлення»: дитина може стати капризною, роздратованою, плаксивою. Використовуйте гумор, але не сарказм та насмішки! Терпіть дитячі жарти, якими б безглуздими вони не були, використовуйте гумор з метою розрядки та привернення дитини на свій бік.

4. Дуже важливо у навчальних та у всіх інших заняттях допомогти школяреві виробити об’єктивні критерії власної успішності та неуспішності; з допомогою дорослих слід розвинути у нього прагнення вдосконалювати свої здібності. Почніть з вироблення звички добре виконувати домашні завдання.

 

Гаряча лінія
Національна гаряча лінія

Дитяча гаряча ліні
Національна дитяча гаряча лінія

Вхід на сайт

Календар

Пошук

Архів записів

Котик

корисні посилання
Педагогічна преса КОІПОПК Відділ освіти ЗНО Інститут інноваційних технологій Освітній портал Шкільний світ

Друзі сайту
Рокитнянський районний ліцей
Рокитнянська ЗОШ # 1
Рокитнянська ЗОШ # 2
Рокитнянська ЗОШ # 3
Рокитнянська ЗОШ # 4
Рокитнянська ЗОШ # 5
Житньогірська ЗОШ
Насташівська ЗОШ
Ромашківська ЗОШ
Синявська ЗОШ
Маківський НВК
Острівський НВК
Бирюківське НВО
Запрудянське НВО
Савинецьке НВО
Телешівське НВО
Рокитнянський професійний ліцей
Центр дитячої та юнацької творчості

Copyright MyCorp © 2017 Конструктор сайтів - uCoz